Bulgarian Guild Insider интервюира Yoda Knows
Posted by dobber on January 14 2008 - 11:00:07
Cкъпи приятели,

С радост искаме да оповестим новата ни рубрика: Bulgarian Guild Insider имаща за цел, да направи вас активни участници и помощници в Българското Guild Wars общество. В тази рубрика се надяваме да публикуваме интервюта на популярни играчи в България, както и обяснения и мнения за професии, постройки и начини на игра.

Започваме рубриката ни със едно интервю на Yoda Knows (aka. mindless) в което той разказва за сегашната си гилдия [bomb] и разсъждава над състоянието на ПвП играта.

Yoda Knows е бивш лидер на Small Gods [SmG], в която освен активен играч се е занимавал и с правенето на постройките на гилдията. С негова помощ и контрол, гилдията достига апогеят си. В момента е лидер на Someone Set Up Us The [Bomb], като тази гилдия е една от последните надежди за запазване на българското ПвП.

Интервюто прочетете в разширената новина.
Extended News
Bulgarian Guild Insider: Като за начало, представи се. Как се казваш, какви игри предпочиташ и как се запали по Guild Wars? От колко време играеш?

Yoda: Казвам се Александър Нейчев на 28 години съм.По принцип не съм заклет геймър и през живота си съм играл 3-4 игри, но всяка от тях съм играл доста целеустремено.Реално съм компетитив играч и поради тази причина предпочитам стратегиите.На GW гледам като на стратегия, въпреки че тя е
доста различна като цяло. Може да се каже, че се запалих се по GW случайно.Разбрах за разработването на играта към края на 2004 от интернет и по прочетох за нея. Беше ми интересно, но не това беше причината да си я купя. Купих си я, защото разбрах, че bgstore един сайт, който ме е яд, че не можа да просъществува бяха успели да договорят специални условия за цената на играта на българския пазар. Нещо, което аз лично смятам за правилно от много време и реших да подкрепя тази инициатива със закупуването на играта. След като вече играта ми беше в ръцете, да се запаля беше логичен изход. Играя играта от самото начало, но не съм участвал в нейните beta тестове.

BG Insider: Какви герои предпочиташ да играеш? ПвЕ или ПвП?

Yoda: Принципно аз лично не харесвам ПвЕ частта на играта, но не защото е лоша, просто аз не съм такъв тип играч, но играя в ПвП с ПвЕ герои, когато е възможно, защото изглеждат по-добре :)

BG Insider: Как би описал стилът ти на игра?

Yoda: Ами честно казано не съм се замислял, че човек има стил на игра... и съответно не мога да определя моя, ако имам такъв.

BG Insider: В какви гилдии си играл досега и на какви позиции?

Yoda: До момента съм бил в [SmG], [sure], [lurk], [fly] и [bomb] като в последните 4 бях през изминалата година. В [SmG] бях най-дълго време и там постигнах най-големите ми успехи в играта. През по-голямата част бях лидер. В [sure], [lurk] и [fly] бях редови член :). Това бяха 3 гилдии, които имаха за цел да възродят българското пвп на високо ниво, но точно когато мислех, че сме на прав път да го постигнем (с първите 2 стигнахме до около топ40, а в третата започнахме със статистика от сорта на 35 на 3) тези гилдии се разпадаха в типичен български стил :).След като това се случи с [fly] реших, че този филм съм го гледал прекалено много пъти, но все още не исках да спирам да играя, защото ми беше интересно и направих моя гилдия [bomb].

BG Insider: С какви хора играеш в сегашната си гилдия?

Yoda: Както с всяка гилдия и в тази хората са доста различни и това неминуемо води до конфликти. Надявам се, че с времето ще успеем да ги преодолеем. Хората в гилдията са хора като мен с желание за игра, които са нямали къде да упражнят това си желание.

BG Insider: Какви са целите на сегашният ви отбор?

Yoda: Лично за мен целта е само една.Да имам с кого да играя, защото ми доставя удоволствие. Някой хора от отбора са си поставили по-високи цели, които се надявам да постигнем, но ако трябва да бъда реалист имайки се предвид факта как беше създадена тази гилдия не мисля, че ще достигнем някакви особени висоти. Все пак според мен е добре, че тази гилдия съществува, защото вече почти не останаха активни български ПвП гилдии.

BG Insider: Разкажи ни концепцията на сегашната ви постройка и как се вързва тя със стилът ви на игра и сегашната мета?

Yoda: В момента играем стандартен балансиран билд. Някой хора от отбора са на мнение, че трябва да експериментираме с по-нестандартни постройки, но аз смятам, че това е начинът да се изгради един отбор и респективно да започне да играе по-добре. Вярно е, че с някоя от така наречените "gimmick" постройки може да постигнем повече като рейтинг, но това няма да доведе до абсолютно нищо смислено. Всички сме виждали какво се случва с такива отбори, когато постройката им бъде "нерфната". Все още сме в процес на определяне на основният отбор тъй като има доста хора (включително и аз), които не могат да играят толкова активно, което води до игра с много различни хора на различни позиции включително и много гости, което като цяло не се отразява добре, но ще се опитаме да направим максимума с наличните средства :). Относно така наречената, мета тя вече не е това, което беше преди.Термини като мета и fotm според мен не са актуални, защото разнообразието от постройки е твърде голямо.

BG Insider: Ти си един от най-старите и активни играчи в България, според теб с какво се промени играта след излизане на Factions, Nightfall и Eye Of The North?

Yoda: Ами лично според мен играта се промени по-скоро към лошо с новите чаптъри и това мнение го споделят повечето от играчите. Реално погледнато причината за това според мен е, че самата игра е отнела (не знам с точност) около 3-4 години на АренаНет, за да извадят една наистина добре изпипана игра, в която също имаше проблеми, но бяха много по-малко, а последвалите разширения се правиха за около една година всеки. Това естествено си пролича много ясно, защото след всяко от тях явно си личеше, че са го извадили някак си набързо. Първо всички нови професии бяха някак си по-лесни за игра като цяло и изискваха от играча много малко умения, за да се играят. Това естествено, заедно с факта, че много от новите скилове не бяха добре балансирани се отрази директно на ПвП частта на играта. Там започнаха да се играят постройки, които и срещу които е тотално безинтересно да се играе. Примери мога да дам много, но няма особен смисъл :). Като цяло damage output-a в играта се вдигна много това доведе след себе си естествения отговор всички да заиграят с все повече дефанзивни скилове, което още веднъж намали атрактивността и удоволствието от играта.

BG Insider: А какво ще кажеш за баланса в играта? От доста време във форумите се дискутира, как дадено умение е "счупено" или дадена постройка е прекалено силна. Смяташ ли че е така и според теб има ли начин да се оправят нещата?

Yoda: В една толкова комплексна игра като GW е много трудно да се говори за баланс като цяло. Ако мога така да се изразя баланса в GW се състои в това, че няма такъв. Тъй като играта има стотици скилове и хиляди комбинации, в които те да се изиграят е невъзможно тя да бъде балансирана поне по начина, по който може да се балансира една стратегия например. За това едно от основните неща, от които зависи баланса са форматите на игра 4vs4, 8vs8 и 12vs12 и съответно ограничението от 8 скила в скилбар-а. И все пак за баланс между скиловете може да се говори и имаше доста фрапиращи примери за не балансирани скилове т.е такива, които сравнено с другите алтернативи са очевидно много по-добри. Има теории, че АренаНет нарочно с излизането на всяка нова част пускат подобни скилове, за да могат да си продадат играта, което може да е вярно, но това единствено водеше до още една причина да намалее удоволствието от играта, защото всички започваха да ги използват и "абюзват". След време силата на тези скилове беше намалявана чрез ъпдейти, но понякога ъпдейтите ставаха много бавно и може би това е една от основните причини много хора да се откажат от тази игра. Като цяло от тук нататък лично според мен това, което се забелязва е една стагнация в постройките, дали поради факта, че по-малко хора играят играта и ги няма корейците да дават тон :) или поради факта, че вече има обзървър мод, но прави впечатление, че всичко се копира. Играе се с едни и същи монкове, рънъри, парагони и т.н. това важи и за "gimmick" билдовете, които се копират изцяло едно към едно. Лично аз не съм забелязал нищо интересно като комбинация от скилове от много време насам. За това от АренаНет просто от време на време ще правят ъпдейти на скилове, както и до сега, за да разнообразяват играта, защото еднотипността води до скука :) .

BG Insider: Би ли направил кратко описание на популярните постройки, които се играят в момента. Кои са силните и слабите им страни и как се играят една срещу друга?

Yoda: Като цяло се отличават 3 вида постройки в момента. Едната е стандартния балансиран билд, с който играят много гилдии в няколко вариации като той се играе главно от топ гилдиите, но също така и от много гилдии в средата и края на ладера. Друг билд, който се играе често е сплит билд обикновено базиран на 2 асасина и монк, които сплитват в базата на противника с цел да изчистят NPC-тата там, което да им даде предимство на VoD. Третия често игран билд е типичния спайк, като тук вариантите са наистина много, но основната цел е ясна - да се убива мигновено без да могат противниковите монкове да реагират, няма да се впускам в повече подробности за тези постройки.

BG Insider: Какво би желал да се промени в играта.

Yoda: От тук нататък не мисля, че мога да кажа, че искам нещо конкретно да се промени. Примирил съм се със сегашното състояние на играта и не мисля,че то може да се подобри с промени. Лично моя теория е, че АренаНет изтърваха тази игра, като с грешките си изгониха голяма част от ПвП играчите и осъзнавайки го решиха, че е по-добре да направят GW2 отколкото да продължават с разширенията, които явно нямаха очаквания резултат. Друга причина може би е и бизнес модела, който те наложиха, защото както и да го погледнеш тази игра вече се рефинансира от самите тях и те нямат възможност за набирането на нови средства. Съдейки по първата част обаче съм оптимист, че именно те са хората, които могат да направят много добра игра. Силно се надявам е GW2 да не допускат същите грешки, както с първата част и да заиграем отново една наистина иновативна и изпипана игра.

BG Insider: Добра идея ли е вкарването на автоматичните турнири и битките Hero Battles?

Yoda: И в двете нововъведения имаше идея, но колкото и да не ми се иска не беше добре имплементирана. Според мен Hero Battles имаше за цел в играта да има формат, който е по-удобен за т.нар e-sport състезания, защото каквото и да си говорим това е може би едно от нещата, в които GW наистина се провали и една от основните причини за отлив на играчи. Все пак от самите АренаНет твърдяха, че GW е нов жанр игра, като я наричаха Competitive Massive Multiplayer Online Game, но те останаха единствени, които съпортваха състезателната част. След 2те така наречени световни купи, които те организираха и финансираха и беше явно, че няма как повече да го правят сами и се опитаха да направят формат по-удобен за големи e-sport инициативи като WCG, CPL etc., но пък реално този формат 1vs1 сам по себе си противоречи на самата концепция на играта и нямаше как да се наложи. Друга причина да не успее да се наложи GW като е-sport е факта, че според мен играта изисква доста солидни предварителни знания, за да ти е интересно да я наблюдаваш докато се играе, а това е много основно за един e-sport, защото именно от интереса на публиката идват парите от реклами и т.н. АренаНет решиха да наложат Hero Battles може би и заради егоцентричната натура на човека, защото 100% много хора са искали да покажат на кой героя му е по-добър, както е в други подобни игри и АренаНет им дадоха най-близкия възможен вариант за това. Всички които играят знаят колко безсмислен в действителност е дуел 1vs1. В края на краищата има хора, които ги играят, така че нещо което не вреди със сигурност е полезно :) .

Колкото до автоматичните турнири.Това беше стъпка в правилната посока, колкото и да закъсня тя, но и там има какво да се изпипва. Първата грешка, която направиха от АренаНет според мен е, че с тях реално разделиха ладера на две. В едната част имаме нормално работеща ЕЛО система със стъпка 5, а в турнирите имаме ЕЛО система с по-голяма стъпка и възможност да се срещнат отбори с огромна разлика в класирането, за което вероятността в нормални ладер е изключително малка. Резултата от тази грешка се отразява във факта,че е напълно възможно отбор, който е на място 1000+ в ладера да се срещне с отбор от топ10 и при загуба да загуби 5-6 рейтинг, което за отбор на това място е много.Съответно това 100% е причината много отбори да не играят АТ. Естествено този ефект има и обратна насоченост, но това не променя факта, че не е правилно. Според мен по-сполучлив вариант щеше да бъде да оставят ЕЛО системата еднаква и за двете или просто да разделят турнирите на няколко отделни, в които да участват отбори от определена част на ладера, например за гилдии до топ100, за гилдии от 100 до 300 и т.н, както направиха в Rawr турнира. Това би бил по-сполучливия вариант, но явно няма да се случи.

Като заключение ще кажа само, че се надявам GW2 да излезе скоро, защото след април-май тази година, когато АренаНет ще спрат реално да дават каквито и да е real life награди за high-end PvP-то в тази игра вероятно ще останат само ПвЕ играчите и бавно играта ще умре изцяло.

BG Insider: Благодаря ти много и надяваме се отново да си гост при нас. Желаем ти успех с гилдията и весела игра.